معاون سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک از انتشار فراخوانی جهت داوری و اعتبارسنجی بستههای تربیت-یادگیری کودکستانی خبر داد. طبق اعلام این سازمان، تمامی بستههای آموزشی پیشنهادی ناشران باید بر اساس چارچوبهای علمی و فرهنگی تأیید شده، مورد بررسی دقیق قرار گیرند تا پس از کسب تأیید نهایی، امکان بهرهبرداری در مراکز کودکستانی داشته باشند.
بستههای آموزشی با محوریت رشد همهجانبه کودک
یوسف قاسمی، معاون سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، در گفتوگویی ضمن تشریح جزئیات این فراخوان اظهار کرد: بستههای تربیت یادگیری مجموعهای جامع شامل کتابهای آموزشی، کتاب کار، راهنمای مربی، رسانهها و محتوای آموزش خانواده هستند که برای یک سال آموزشی طراحی شدهاند. این بستهها بر پایه سه رویکرد کودکمحور، فعالیتمحور و بازیمحور توسعه یافتهاند تا مسیر رشد و یادگیری کودک را پربارتر و مؤثرتر سازند.
تقویت هویت فرهنگی و انس با قرآن
به گفته قاسمی، هدف اصلی تدوین این بستهها، ارتقای کیفیت آموزش کودکستانی، تقویت هویت ایرانی-اسلامی کودکان، انس با مفاهیم قرآنی و پاسخگویی به نیازهای رشدی در تمام ساحتهای تربیتی است. تجربهای معنادار، غنی و لذتبخش از یادگیری با بهرهگیری از رویکردهای علمی و تربیتی در دستور کار قرار دارد.
فراخوانی ویژه برای ناشران فعال حوزه کودک
معاون سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ضمن دعوت از ناشران فعال در حوزه کودک، بیان کرد: آخرین مهلت ارسال بستهها جهت داوری، ۲۰ مرداد ۱۴۰۴ تعیین شده است. بستههایی که متناسب با ویژگیهای سنی، جنسیتی و زیستبوم کودکان باشند پس از بررسی و تأیید، در کودکستانها مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
دبیرخانه دائمی ارزیابی محتوا؛ نظارت مستمر و دقیق
قاسمی همچنین با اشاره به تشکیل دبیرخانه دائمی ارزیابی محتواهای تربیت–یادگیری، تأکید کرد: این دبیرخانه مسئولیت بررسی انطباق علمی، تربیتی و زیباییشناختی بستهها را بر عهده دارد و فقط بستههایی که از نظر کیفیت و استانداردهای تعیینشده تایید شوند، در اختیار مراکز کودکستانی قرار میگیرند.

وی افزود: تمامی کودکستانها موظفاند صرفاً از محتواهای تاییدشده توسط سازمان استفاده کنند. همچنین معاونت تربیت کودک و توانمندسازی خانواده، همراه با روسای ادارات تعلیم و تربیت کودک در استانها، وظیفه نظارت مستمر بر نحوه اجرای این بستهها را بر عهده خواهند داشت.