در راستای توسعه زیرساختهای فرهنگی استان فارس، مدیران کل کتابخانههای عمومی و نوسازی مدارس استان در نشستی مشترک، توافق کردند همکاری تازهای را برای پیشبرد پروژههای کتابخانهای با بهرهگیری از ظرفیتهای نوسازی مدارس آغاز کنند.
گامهای تازه در توسعه شبکه کتابخانهای استان
محمدحسین فیروزی، مدیرکل کتابخانههای عمومی فارس در این دیدار ضمن اشاره به ماهیت نهاد کتابخانههای عمومی به عنوان یک مجموعه عمومی غیردولتی، توضیح داد که این نهاد مجری ساختوساز نبوده و صرفاً بهرهبردار پروژههاست؛ موضوعی که باعث ایجاد محدودیت در تأمین بودجه و اجرای طرحهای عمرانی شده است.
وی با تأکید بر جایگاه کتابخانههای عمومی به عنوان سومین شبکه بزرگ فرهنگی کشور بعد از مساجد و مدارس، افزود: بودجه جاری این مراکز تنها از محل نیم درصد درآمد شهرداریها تأمین میشود و پاسخگوی هزینههای ساخت کتابخانه نیست. در حال حاضر، ۲۷۶ کتابخانه عمومی فعال در سطح استان داریم و سال گذشته ۲۲ مورد به بهرهبرداری رسیدند. همچنین ۳۶ پروژه کتابخانهای در دست اجراست که ۷ پروژه موفق به دریافت کد ماده ۲۳ شدهاند.
فیروزی خاطرنشان کرد: تاکنون دستگاههایی مانند ادارهکل راه و شهرسازی و ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مجری ساخت پروژههای کتابخانهای بودهاند، اما بهواسطه شباهت ساختار فنی مدارس و کتابخانهها، از این پس اجرای پروژههای جدید با همکاری ادارهکل نوسازی مدارس دنبال خواهد شد.

استقبال نوسازی مدارس از همکاری فرهنگی مشترک
در ادامه نشست، امین سینایی، مدیرکل نوسازی مدارس فارس، ضمن استقبال از همکاری مشترک، اعلام کرد که امسال بر اساس دستور ریاستجمهوری، نهضت مدرسهسازی آغاز شده و تا پایان سال باید ۶۵۵ مدرسه در استان تکمیل شود.
وی افزود: در همین مسیر، نوسازی مدارس آمادگی دارد چند پروژه کتابخانهای را نیز تا پایان سال تکمیل کند، مشروط بر اینکه این طرحها از بودجه مشخص برخوردار باشند. همچنین در صورت اختصاص زمین مناسب، بهویژه در شهرهایی که فاقد کتابخانه هستند، عملیات ساخت مراکز جدید آغاز خواهد شد.
سینایی در پایان از تکمیل پروژه خیرساز «شهیدان دارابپور» در روستای دستجه فسا خبر داد و گفت: این مجموعه شامل مدرسه و کتابخانه عمومی است که از مردادماه وارد مرحله نهایی ساخت میشود و تا پایان سال به بهرهبرداری خواهد رسید.