رونق ناگهانی اکران فیلمهای سینمایی در ایران طی ماههای اخیر، سوالات بسیاری را در ذهن مخاطبان و اهالی سینما ایجاد کرده است. با وجود افزایش تعداد فیلمهای روی پرده، آیا میتوان گفت که سینمای ایران به مرحلهای از پویایی و تولید آثار باکیفیت رسیده است؟ یا این رونق ظاهری، نتیجهی عوامل دیگری مانند تغییر مدیریت در سازمان سینمایی و نیاز فیلمسازان به اکران آثارشان پس از سالها انتظار است؟
جبار آذین، منتقد و مدرس سینما، معتقد است که این رونق بیشتر به دلیل تغییر مدیریت و تلاش برای اکران فیلمهای توقیفی است و نه افزایش تولید آثار باکیفیت. او معتقد است که بسیاری از فیلمهای اکران شده، مانند “تگزاس 3” و “شهر گربهها 2″، از نظر محتوایی و ساختاری چندان قوی نیستند و تنها برای پر کردن سالنهای سینما و کسب درآمد تولید شدهاند.

آذین با اشاره به فیلم “شهر گربهها 2″، بیان میکند که این فیلم گرچه میتواند کودکان را جذب کند، اما فاقد عمق و محتوای آموزشی لازم برای کودکان است. او معتقد است که سینما باید فراتر از سرگرمی باشد و به کودکان مفاهیم ارزشمندی را آموزش دهد.
در مجموع، میتوان گفت که رونق فعلی سینمای ایران، رونقی کاذب و ناشی از عوامل بیرونی است. تا زمانی که تولید فیلمهای باکیفیت و مبتنی بر استانداردهای جهانی افزایش نیابد، نمیتوان به آیندهی سینمای ایران امیدوار بود. برای بهبود وضعیت سینما، نیازمند توجه بیشتر به فیلمنامهنویسی، کارگردانی و بازیگری هستیم و همچنین باید به دنبال ایجاد مکانیزمهای حمایتی از فیلمسازان مستقل باشیم.
اخبار موثق و دقیق را در مجله خبری تحلیل سبز مطالعه کنید.

ریحانه قیاسی، یکی از خبرنگاران پرتلاش و بااستعداد مجله خبری است که با نگاهی دقیق و تحلیلی، به پوشش رویدادهای مهم میپردازد. او با تخصص در حوزههای فرهنگی و اجتماعی، و…همواره سعی دارد تا با گزارشهای عمیق و مصاحبههای تأثیرگذار، صدای اقشار مختلف جامعه باشد.
دقت، پشتکار و علاقه فراوان ریحانه به کارش، او را به یکی از اعضای کلیدی تیم تحریریه تبدیل کرده است. او با قلمی روان و حرفهای، به بررسی مسائل روز میپردازد و مقالاتش همواره مورد توجه خوانندگان قرار میگیرد.