تحول در حمل و نقل پایتخت؛ ورود قطارهای ملی و افتتاح ماهانه ایستگاه‌های مترو

سخنگوی شهرداری تهران با اعلام خبرهای مهم در حوزه حمل و نقل عمومی، از تلاش‌های مستمر مدیریت شهری برای ایجاد یک شهر پایدار و دوستدار محیط زیست از طریق توسعه ناوگان حمل و نقل پاک و گسترش زیرساخت‌های موجود خبر داد.

عبدالمطهر محمدخانی با اشاره به نقش کلیدی توسعه حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوای تهران، اظهار داشت: همکاران ما در شهرداری تهران با تلاش شبانه‌روزی مصمم هستند تا پایان سال ۱۴۰۴، پرونده تکمیل و رفع نواقص خطوط هفت‌گانه مترو را به سرعت به سرانجام برسانند. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و منوط به تامین اعتبارات لازم، بهره‌برداری از هفت ایستگاه جدید در خطوط ۶ و ۷ مترو تا پایان سال ۱۴۰۴ در دستور کار قرار دارد.

تسهیل دسترسی شهروندان و افزایش سهم حمل و نقل عمومی

وی در ادامه از برنامه‌ریزی برای افتتاح تقریباً یک ایستگاه جدید، ورودی تازه یا توسعه خطوط موجود در شبکه متروی تهران به صورت ماهانه خبر داد و افزود: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها، دسترسی شهروندان به نقاط مختلف شهر تسهیل خواهد شد. شهرداری تهران با جدیت به دنبال افزایش سهم حمل و نقل عمومی در سفرهای درون‌شهری است و در این راستا از تمامی ظرفیت‌های موجود بهره خواهد برد.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران تاکید کرد: تهران به زودی شاهد تحولات چشمگیری در حوزه حمل و نقل عمومی خواهد بود که علاوه بر بهبود عبور و مرور شهری، گامی اساسی در جهت کاهش آلودگی هوا و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان محسوب می‌شود.

اولویت توسعه خطوط ۶ و ۷ مترو

به گفته محمدخانی، توسعه خطوط ۶ و ۷ مترو در اولویت برنامه‌ها قرار دارد و ایستگاه‌های ورزشگاه تختی، سرباز و استاد نجات‌اللهی به زودی به بهره‌برداری خواهند رسید. ایستگاه‌های برنامه‌ریزی شده برای افتتاح در سال جاری در این دو خط شامل ورزشگاه تختی (خرداد)، سرباز (تیر)، مریم مقدس / استاد نجات‌اللهی (خرداد)، میدان چشمه علی (اسفند)، ابن بابویه (اسفند)، میدان حضرت عبدالعظیم (ع) (اسفند) و حرم حضرت عبدالعظیم (ع) (اسفند) است.

وی با اشاره به اینکه ایستگاه ورزشگاه تختی در خط ۷ مترو با ۳۸۸ متر طول، بزرگ‌ترین ایستگاه متروی تهران به شمار می‌رود، افزود: این ایستگاه در عمق ۲۸ متری زمین واقع شده و طول سکوی آن ۱۶۰ متر است. در حال حاضر ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، عملیات سفت‌کاری آن به اتمام رسیده و در مرحله نازک‌کاری و ریل‌گذاری قرار دارد. تست گرم این ایستگاه در اردیبهشت‌ماه انجام خواهد شد و ظرفیت پذیرش ۲۰ هزار مسافر در روز را داراست.

سخنگوی شهرداری تهران درباره ویژگی‌های ایستگاه مریم مقدس در خط ۶ مترو و در محدوده نجات‌اللهی گفت: این ایستگاه با معماری خاص خود که متناسب با کلیسای سرکیس مقدس طراحی شده، جلوه‌ای ویژه دارد. ایستگاه مریم مقدس در عمق ۳۲ متری و با طول سکوی ۱۴۰ متر واقع شده و پیشرفت ساختمانی آن ۸۱ درصد و پیشرفت تجهیزاتی آن ۸۳ درصد است. هواسازهای ایستگاه نصب شده و پله‌های برقی آن نیز در هفته آینده نصب خواهند شد.

محمدخانی همچنین درباره ایستگاه سرباز در خط ۶ مترو و در مجاورت متروی شهید صیاد شیرازی توضیح داد: این ایستگاه با عمق حدود ۲۰ متر و طول سکوی ۱۴۰ متر در حال تکمیل است و پیشرفت ساختمانی آن حدود ۷۵ درصد و پیشرفت تجهیزاتی آن ۴۵ درصد است. خرید پله‌های برقی انجام شده و در صورت دریافت آن‌ها در خرداد ماه، ایستگاه در تیرماه آماده بهره‌برداری خواهد بود.

ورود قطارهای ساخت داخل به ناوگان مترو

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در ادامه با اشاره به ورود سه رام قطار ملی مترو تا تیرماه سال جاری، خاطرنشان کرد: یکی از این قطارها آماده بهره‌برداری است و منتظر هماهنگی‌ها برای حضور ریاست جمهوری در مراسم رونمایی هستیم. این قطارها با تکیه بر توان داخلی و دانش متخصصان ایرانی ساخته شده‌اند و نقش مهمی در افزایش ظرفیت ناوگان مترو و کاهش وابستگی به خارج ایفا خواهند کرد.

محمدخانی با تاکید بر اهمیت خودکفایی در حوزه حمل و نقل ریلی، ساخت قطارهای ملی را گامی مهم در راستای تحقق این هدف و نشان‌دهنده توانمندی متخصصان ایرانی در طراحی و ساخت پیشرفته‌ترین تجهیزات حمل و نقل دانست.

تراموا؛ راهکاری نوین برای حمل و نقل پاک

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به اهمیت استفاده از روش‌های نوین حمل و نقل و تهیه لایحه ایجاد خطوط تراموا در تهران گفت: لایحه این موضوع مهم تنظیم شده و به زودی به شورای شهر تهران تقدیم می‌شود و در صورت تأیید شورا، اقدامات بعدی برای ورود ۳۲ دستگاه تراموا انجام خواهد شد.

وی افزود: تراموا با آلایندگی صفر می‌تواند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا و ایجاد محیط زیستی سالم‌تر در تهران ایفا کرده و به عنوان یک مکمل برای مترو و اتوبوس عمل کند.

محمدخانی در مورد مکان‌یابی مسیرهای تراموا در پایتخت بیان کرد: تراموا می‌تواند در مسیرهای پرتردد که امکان احداث مترو در آن‌ها وجود ندارد، به کار گرفته شود و به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک کند.

تهران ۲۰۲۵؛ چشم‌انداز تحولات حمل و نقل

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با تاکید بر اینکه حمل و نقل عمومی تهران در سال ۲۰۲۵ شاهد تحولات عمده‌ای خواهد بود، گفت: این تحولات با هدف کاهش آلودگی هوا پیگیری می‌شوند و برنامه نوسازی ناوگان نیز به منظور بهبود کیفیت هوا و راحتی سفر در شهر طراحی شده است.

وی ادامه داد: با توجه به آلودگی مداوم هوای تهران و تأثیرات منفی آن بر سلامت عمومی، مسئولان تصمیم به به‌روزرسانی وسایل نقلیه عمومی گرفته‌اند و یکی از اهداف اصلی این تغییرات، تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی به جای خودروهای شخصی است.

محمدخانی در پایان ابراز امیدواری کرد که با گسترش شبکه مترو و اتوبوس‌های برقی، جمعیت بیشتری به استفاده از حمل و نقل عمومی روی آورند که این امر نه تنها به کاهش آلودگی هوا کمک خواهد کرد، بلکه به کاهش ترافیک شهری و بهبود کیفیت زندگی در تهران منجر خواهد شد.

اخبار جدید ایران و جهان را در مجله خبری تحلیل سبز بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *