طراحی پوستر، آیینه تمام نمای هویت هر رویداد مهم جهانی است و در جشنوارههای سینمایی، نقش راهنمای مسیر و بیانگر خط مشی آن رویداد را ایفا میکند. پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، با انتخاب تصویری از فیلم «مادر» ساخته زنده یاد علی حاتمی، با انتقادات فراوانی روبرو شد و سرانجام مسئولین جشنواره را به بازطراحی آن واداشت. این نشان از حساسیت و پاسخگویی برگزارکنندگان جشنواره به نظرات مخاطبان دارد و نویدبخش برگزاری جشنوارهای متفاوت و با شکوهتر است. این رویکرد، انتظار و مسئولیت ما را در سایر بخشهای جشنواره فیلم فجر نیز افزایش میدهد.
در ادامه، مروری بر تاریخچه طراحی پوسترهای جشنواره فیلم فجر طی 42 سال گذشته خواهیم داشت:
**دورههای اول تا هشتم:** (شرح مختصر از سبک و سیاق بصری این دورهها)
**دورههای نهم تا شانزدهم:** (شرح مختصر از سبک و سیاق بصری این دورهها)
**دورههای هفدهم تا بیست و پنجم:** (شرح مختصر از سبک و سیاق بصری این دورهها)
**دوره بیست و ششم (1385):** نمایشگاه نگارگری، توسط میرندا انصاری و الهام عیوضی طراحی شد.
**دوره بیست و هفتم (1387):** حمیدرضا بیدقی طراح این پوستر بود.
**دوره بیست و هشتم (1388):** سیدحمید شریفی آل هاشم، طراح این دوره بود.
**دوره بیست و نهم (1389):** برای نخستین بار از سبک تایپوگرافی با طراحی مسعود نجابتی استفاده شد.
**دوره سی ام (1390):** ابراهیم حقیقی با الهام از صفحه نخست شناسنامههای ایرانی، پوستری با هویت ملی طراحی کرد. (“جشنواره فیلم فجر شناسنامهدار شد!”)
**دوره سی و یکم (1391):** بیژن جناب با ایده ورود به عرصه چهارم سینما، پوستر را طراحی کرد.
**دوره سی و دوم (1392):** مهدی سعیدی طراح پوستری بود که از میان چهار طرح انتخاب شد.
**دوره سی و سوم (1393):** طاها ذاکر طراحی این پوستر را بر عهده داشت.
**دوره سی و چهارم (1394):** بهطور نمادین، از تصاویر هنرمندان فقید، با طراحی مجید برزگر (نقاشی: بزرگمهر حسینپور، عکس: امیر عابدی از خسرو شکیبایی) استفاده شد.
**دوره سی و پنجم (1395):** مجید برزگر با الهام از تصویر علی حاتمی (نقاشی: بزرگمهر حسین پور، عکس: امیر عابدی و عزیز ساعتی) پوستر را طراحی کرد.
**دوره سی و ششم (1396):** حمیدرضا بیدقی با الهام از سیمرغ و قطرات آب، پوستر را طراحی کرد.
**دوره سی و هفتم (1397):** حمیدرضا بیدقی با طراحی سیمرغی رنگین کمان، پوستر جشنواره را خلق کرد.
**دوره سی و هشتم (1398):** برای سومین بار، حمیدرضا بیدقی طراح پوستر جشنواره بود.
**دوره سی و نهم (1399):** طاهر ذاکر و رضا تقیپور طراحان پوستر این دوره بودند.
**دوره چهلم (1400):** محمد اسحاقیان طراح پوستر این دوره بود.
**دوره چهل و یکم (1401):** مسعود نجابتی طراحی پوستر را برعهده داشت.
**دوره چهل و دوم (1402):** حمیدرضا بیدقی با طراحی 42 سیمرغ و یک سرو (نماد مقاومت و آزادی)، پوستر را طراحی کرد.