جهان در آستانه کندترین رشد اقتصادی چند دهه اخیر

ریو دو ژانیرو (ایسنا) – صندوق بین‌المللی پول (IMF) در جدیدترین گزارش خود از چشم‌اندازی تیره برای اقتصاد جهانی خبر داده است. کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق، در اجلاس سران گروه ۲۰ در برزیل اعلام کرد که جهان با ضعیف‌ترین رشد اقتصادی در چند دهه اخیر مواجه است.

رشد اقتصادی جهانی به پایین‌ترین سطح خود رسید

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۵ به ۳.۳ درصد خواهد رسید که این رقم نشان‌دهنده کندترین رشد اقتصادی در چند دهه اخیر است. عوامل مختلفی از جمله تداوم جنگ اوکراین، افزایش نرخ تورم، تشدید بحران انرژی و همچنین افزایش بدهی‌های دولت‌ها، از جمله دلایل اصلی این کندی رشد اقتصادی محسوب می‌شوند.

نگرانی‌ها در مورد بخش مالی

جورجیوا در گزارش خود به اهمیت بخش مالی در اقتصاد جهانی اشاره کرده و هشدار داده است که این بخش با چالش‌های جدی مانند آسیب‌پذیری موسسات مالی غیربانکی، ظهور فناوری‌های جدید مانند ارزهای دیجیتال و تکه‌تکه شدن سیستم پرداخت‌های بین‌المللی مواجه است.

ضرورت ادامه مبارزه با تورم

مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول بر لزوم ادامه تلاش‌ها برای مهار تورم تاکید کرده است. وی با بیان اینکه پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شده است، هشدار داد که هنوز کار زیادی باقی مانده است. بانک‌های مرکزی باید با احتیاط عمل کنند و از کاهش زودهنگام نرخ بهره خودداری کنند تا از تداوم فشارهای تورمی جلوگیری شود.

پیشنهاد مالیات بر ثروت میلیاردرها

جورجیوا از تمایل گروه ۲۰ برای اعمال مالیات بر ثروت میلیاردرها استقبال کرده و این اقدام را فرصتی برای کاهش نابرابری و تقویت درآمدهای دولتی دانسته است.

اخبار موثق و دقیق را در مجله خبری تحلیل سبز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top