## ماتیز کوچولو با قلبی غول پیکر!
خودروی ماتیز که به عنوان یک ماشین کوچک و اقتصادی شناخته میشد، توسط شرکت دوو تولید و عرضه گردید. این هاچبک شهری، بعدها با نام اسپارک و تحت برند شورولت به بازارهای جهانی راه یافت. به دلیل ماهیت اقتصادی، ماتیز یا اسپارک از یک موتور کوچک و کممصرف بهره میبرد. اما اخیراً یک شرکت انگلیسی با نام PowerCrazy Automotive، تصمیم به خلق یک پروژه متفاوت با استفاده از این خودرو گرفته است.
## ماتیز با موتور V6 3.2 لیتری!
در این پروژه، PowerCrazy Automotive موتور اصلی دوو ماتیز را با یک موتور قدرتمند V6 به حجم 3.2 لیتر جایگزین کرده است. این تغییر عجیب و غریب به درخواست مالک خودرو انجام شده که آرزوی داشتن کوچکترین ماشین با بزرگترین موتور ممکن را داشته است! مهندسان این شرکت برای تحقق این آرزو، تغییرات زیادی را در محفظه موتور انجام دادهاند تا امکان نصب این موتور حجیمتر در زیر کاپوت فراهم شود.
## چهار برابر قدرت بیشتر برای ماتیز
موتور جدید ماتیز که ساخت جنرال موتورز است، توانایی تولید 210 تا 220 اسب بخار قدرت را دارد. این رقم بیش از چهار برابر خروجی موتور اصلی ماتیز است که تنها 50 اسب بخار قدرت تولید میکرد. انتقال قدرت این موتور به چرخهای جلو توسط یک گیربکس پنج دنده دستی صورت میگیرد.
## ترمزهای قویتر برای ماتیز قدرتمند
علاوه بر استفاده از موتور قویتر، دیسکهای ترمز استاندارد ماتیز جای خود را به دیسکهای ترمز فورد فوکس RS دادهاند. با این حال، به دلیل قدرت زیاد و خطرات ناشی از استفاده از موتور پرقدرت در یک خودروی کوچک شهری، مالک ترجیح میدهد از ماتیز خود بیشتر به عنوان یک خودروی نمایشی استفاده کند تا وسیلهای برای رفت و آمدهای روزمره.
## ظاهری ساده با باطنی غول پیکر
مالک این ماتیز خاص تصمیم گرفته تا ظاهر آن را ساده و نزدیک به نسخه اصلی نگه دارد تا همچنان یک خودروی “Sleeper” بماند. این نوع خودروها با وجود ظاهری ساده و معمولی، باطنی بسیار متفاوت دارند و میتوانند مدلهای خیلی گرانقیمت و ذاتاً اسپرت را به چالش بکشند.
طراحی داخلی ماتیز 220 اسب بخاری بدون تغییر باقی مانده و کاملاً ساده است. در نمای بیرونی هم تنها تغییرات موجود، شکاف کاپوت برای تهویه بهتر و رینگهای بزرگ 18 اینچی ساخت پورشه هستند. این رینگها در مقایسه با جثه کوچک و 3.5 متری ماتیز، بسیار بزرگ به نظر میرسند.
## تاریخچه ماتیز
دوو ماتیز در سال 1998 وارد بازار شد. طراحی این خودرو توسط استودیوی معروف ایتال دیزاین انجام شده بود. در واقع، این خودرو در ابتدا کانسپتی به نام فیات Cinquecento بود که طرح آن توسط کمپانی ایتالیایی رد شد. با این حال، دوو ماتیز با ظاهر فانتزی و ویژگیهای اقتصادی خود توانست با استقبال مناسب مشتریان روبرو شود. پس از خرید دوو توسط جنرال موتورز در سال 2002، ماتیز در بازارهای مختلف تحت برند شورولت اسپارک باز طراحی و به فروش رسید.
دوو ماتیز در حد فاصل سالهای 1379 تا 1383 توسط شرکت کرمان موتور تولید و به بازار ایران عرضه شد. این خودرو به دلیل اعتبار برند دوو، ابعاد جمع و جور، مصرف سوخت کم و کیفیت قابل قبول توانست نظر مثبت مشتریان را جلب کند. اما با خرید سهام شرکت دوو توسط جنرال موتورز و تحریمهای آمریکا، تولید ماتیز در ایران متوقف شد. چند سال بعد، مدیران خودرو کپی چینی این خودرو را با نام ام وی ام 110 راهی بازار کرد.
اخبار موثق و دقیق را در مجله خبری تحلیل سبز مطالعه کنید.