علی بابایی کارنامی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، از قرار گرفتن طرح بیمه رانندگان تاکسیهای اینترنتی در دستور کار مجلس خبر داد و تاکید کرد که پلتفرمهای اینترنتی نباید از پذیرش مسئولیت کارفرمایی خود شانه خالی کنند. این اقدام در پی مطالبات گسترده و پیگیریهای جامعه رانندگان صورت گرفته است و میتواند نقطه عطفی در تامین امنیت شغلی و رفاهی این قشر فعال باشد.

چالشهای بیمه رانندگان تاکسی اینترنتی: گستردگی فعالیت و فقدان حمایت
جمعیت قابل توجه رانندگان در بخش حمل و نقل داخلی و خارجی کشور، شامل بیش از یک میلیون نفر، تاکنون از شمول قوانین حمایتی و بیمهای کافی محروم بودهاند. بخش بزرگی از این جامعه، به ویژه بیش از ۴۰ درصد از رانندگان شاغل در پلتفرمها و سکوهای مجازی داخلی که در حوزه حمل و نقل درونشهری فعالیت میکنند، تحت پوشش بیمه نیستند. این وضعیت، امنیت شغلی و آینده این رانندگان و خانوادههایشان را با ابهامات و نگرانیهای جدی مواجه کرده است. فقدان بیمه نه تنها در مواقع حوادث و بیماریها، بلکه در دوران بازنشستگی نیز چالشهای عمدهای را برای رانندگان تاکسیهای اینترنتی به همراه دارد.
تاکید مجلس بر مسئولیت کارفرمایی پلتفرمها در طرح بیمه رانندگان
بابایی کارنامی ضمن انتقاد از فضاسازیهای غیرواقعی پیرامون طرح بیمه رانندگان، صراحتاً اعلام کرد که سکوهای مجازی حمل و نقل در قبال رابطه کارگر و کارفرمایی و پوشش بیمهای رانندگان خود، مسئولیتپذیر هستند. وی تاکید کرد که وجود رابطه کارگری و کارفرمایی میان این پلتفرمها و رانندگان شاغل در آنها، امری محرز است و نیازی به تدوین و تصویب قوانین جدید برای اثبات آن نیست؛ بلکه نیازمند اجرای قوانین موجود و پذیرش مسئولیت از سوی پلتفرمها است. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است که با اجماع نظر تشکلها و دستاندرکاران این حوزه، میتوان به نتایج مطلوبی در زمینه بیمه رانندگان تاکسیهای اینترنتی دست یافت. این موضعگیری مجلس، گامی مهم در جهت شفافسازی و قانونمند کردن روابط کاری در اقتصاد دیجیتال و پلتفرمی محسوب میشود.
مسیر پیش روی بیمه رانندگان تاکسیهای اینترنتی: از ابهامات تا راهکارها
با وجود پیشرفتهای حاصل شده در طرح بیمه رانندگان تاکسیهای اینترنتی، همچنان جزئیاتی نظیر سهم هر یک از طرفین (راننده، پلتفرم و دولت) در پرداخت حق بیمه، نوع بیمه (اجباری یا خویشفرما) و نحوه نظارت بر اجرای آن نیازمند بررسی و تدقیق است. این طرح پتانسیل آن را دارد که با ایجاد پوششهای تامین اجتماعی مناسب، از جمله بیمه بازنشستگی، درمانی و حوادث، به ثبات و پایداری فعالیت رانندگان تاکسیهای اینترنتی کمک شایانی کند. همچنین، پذیرش مسئولیت کارفرمایی توسط پلتفرمها میتواند به افزایش اعتماد عمومی و بهبود کیفیت خدمات در این حوزه منجر شود. امید میرود با همکاری و همفکری میان نمایندگان مجلس، وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی، پلتفرمهای حمل و نقل و تشکلهای صنفی رانندگان، این طرح به سرعت به سرانجام برسد و حقوق این قشر زحمتکش در کشور تضمین شود.
مطالب مرتبط
- با اوجگیری تب خرید بلک فرایدی، کلاهبرداران آنلاین در کمین خریداران ایرانی نشستهاند
- برج آزادی تهران، جلوهگاه نورانی برج نگاره «قهرمان» در پاسداشت ادبیات پایداری
- زابل در کانون طرح امنیت اجتماعی؛ ۲۰۰ تبعه بیگانه غیرمجاز جمعآوری شدند
- زابل در کانون طرح امنیت اجتماعی؛ ۲۰۰ تبعه بیگانه غیرمجاز جمعآوری شدند

ریحانه قیاسی، یکی از خبرنگاران پرتلاش و بااستعداد مجله خبری است که با نگاهی دقیق و تحلیلی، به پوشش رویدادهای مهم میپردازد. او با تخصص در حوزههای فرهنگی و اجتماعی، و…همواره سعی دارد تا با گزارشهای عمیق و مصاحبههای تأثیرگذار، صدای اقشار مختلف جامعه باشد.
دقت، پشتکار و علاقه فراوان ریحانه به کارش، او را به یکی از اعضای کلیدی تیم تحریریه تبدیل کرده است. او با قلمی روان و حرفهای، به بررسی مسائل روز میپردازد و مقالاتش همواره مورد توجه خوانندگان قرار میگیرد.