پرکاربردترین سایز تیرآهن کدام است؟

تیرآهن یکی از انواع مقاطع فلزی است که معمولاً از آلیاژهای فولادی ساخته شده و می‌توان آن را دومین مقطع پرکاربرد ساختمانی پس از میلگردها برشمرد. این مصالح فلزی به‌طور گسترده‌ای در ساخت اسکلت‌های فلزی، ستون‌ها، تیرها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسکلت ساختمان‌های شامل تیرآهن، سریع‌تر از سازه‌های بتنی ساخته می‌شوند، زیرا اتصال ساده تیرآهن‌ها به یکدیگر با فرآیند جوشکاری انجام شده که در مقایسه با خشک شدن بتن در سازه‌های بتنی سریع‌تر انجام می‌شود.

سایزهای متداول تیرآهن

تیرآهن‌ها در سایزهای مختلفی نیز تولید شده که هر کدام برای کاربرد خاصی مناسب هستند. از میان تمام تیرآهن‌های تولید شده، برای برخی از سایزها تقاضای بیشتری در بازار وجود دارد که پرکاربردترین آنها در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تیرآهن 12

این سایز به‌دلیل وزن و استحکام مناسب، در ساخت سازه‌های کوچک و متوسط کاربرد دارد. همچنین در ساخت اسکلت‌های فلزی ساختمان‌های مسکونی و تجاری نیز استفاده می‌شود. قیمت این محصول در کنار سایر اندازه‌های تیرآهن، در سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی از جمله در پیامرسان تلگرام قابل مشاهده است. برای ورود به کانال قیمت آهن مشهد می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

تیرآهن 14

تیرآهن 14 دارای طول 12 متر با مقطعی به‌شکل I است که اندازه ارتفاع جان آن 14 سانتی‌متر و هر شاخه تیرآهن در این سایز حدود 155 کیلوگرم وزن دارد و در مقایسه با تیرآهن‌های با سایز کوچک‌تر، از استحکام بالاتری برخوردار است. در عین حال، تیرآهن سایز ۱۴ یکی از مقاطع فولادی بسیار سبک در کشور به‌حساب می‌آید.

این تیرآهن به‌عنوان پرکاربردترین سایز در صنعت ساخت‌وساز شناخته شده‌است. این سایز به‌دلیل داشتن ویژگی‌های مناسب از جمله وزن، استحکام و قیمت مناسب، در بسیاری از پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از میان کاربردهای این سایز می‌توان به ساخت تیرهای اصلی و فرعی، پوشش سقف، ساخت خرپا، ساخت تیرهای باریک کرومیت و ساخت نعل درگاه، استفاده در پالایشگاه و اسکله‌ها و همچنین به‌عنوان تیر فرعی در سازه‌های سنگین اشاره کرد.

تیرآهن 16

تیرآهن سایز 16 با سطح مقطع I شکل، دارای ارتفاع جان 16 سانتی‌متر و وزن حدود 190 کیلوگرم است. این وزن بیشتر تیرآهن 16 در مقایسه با سایز 14 باعث افزایش پایداری آن در برابر بارهای وارده خواهد شد. این سایز به‌دلیل استحکام بالا و مناسب بودن برای ساخت‌وسازه‌های بزرگ‌تر، در ساختمان‌های بلندمرتبه و پروژه‌های صنعتی کاربرد دارد. از این سایز اغلب برای ساخت ستون سازه‌هایی با تعداد طبقات متوسط از 1 تا 5 طبقه استفاده خواهد شد.

از سایر موارد استفاده این تیرآهن، می‌توان به ساخت شاه‌تیر و تیرهای فرعی، ساخت پوشش سقف، ساخت پل لانه زنبوری و نعل درگاه نیز اشاره کرد. تشخیص استفاده از هر نوع تیرآهن در قسمت‌های مختلف ساختمان بستگی به طرح و نوع سازه دارد. این سایز نیز مانند سایز 14 بر اساس استاندارد IPE تولید می‌شود. بر اساس استاندارهای شرکت سازنده و نوع طرح، کاربرد آن مشخص خواهد شد. از این تیرآهن زمانی به‌عنوان ستون مورد استفاده قرار می‌گیرد که در برابر نیروهای وارد شده از مقاومت کافی برخوردار باشد.

تیرآهن 18

تیرآهن سایز 18 با اندازه ارتفاع جان 18 سانتی‌متر و وزن حدود 226 کیلوگرم، به‌دلیل استحکام و ظرفیت بار بالا، در ساخت سازه‌های بزرگ و سنگین مانند پل‌ها، سازه‌های صنعتی و ساختمان‌های بلندمرتبه استفاده می‌شود. همچنین تیرآهن سایز 18 در برابر تنش و نیروهای خمشی مقاومت بالایی دارد. این سایز از تیرآهن بر اساس سه استاندارد IPE و INP و IPB تولید می‌گردد.

چگونه باید سایز تیرآهن مناسب را انتخاب کرد؟

عوامل متعددی در انتخاب سایز تیرآهن مناسب مؤثر هستند که در ادامه به چند مورد اشاره خواهد شد.

قیمت و در دسترس بودن

این مورد بر انتخاب سایز تیرآهن مؤثر است. تیرآهن‌های سایز 12 و 14 به‌دلیل قیمت مناسب و در دسترس بودن بیشتر، در بسیاری از پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای اطلاع از قیمت آهن در انبار مشهد می‌توانید به سایت بازرگانی فرداد فولاد مراجعه نمایید.

نوع پروژه و بارهای وارده

با توجه به نوع پروژه و بارهای وارده به سازه، سایز مناسب تیرآهن انتخاب خواهد شد. برای پروژه‌های بزرگ و سنگین، استفاده از تیرآهن‌های سایز بزرگ‌تر مانند 18 و 20 ضروری است.

محدودیت‌های طراحی

در برخی از موارد، محدودیت‌های طراحی مانند ارتفاع طبقات یا محدودیت‌های معماری، در انتخاب سایز تیرآهن مؤثر خواهد بود.

استفاده از جدول اشتال

استفاده از جدول وزنی می‌تواند در محاسبه وزن تیرآهن کمک فراوانی کند. این جدول بر اساس استاندارد جدول اشتال تهیه و تنظیم شده و اطلاعات مربوط به این مقطع را دارد. می‌توان با داشتن اطلاعات هندسی تیرآهن مانند ضخامت، طول جان، طول بال، عرض و ارتفاع تیرآهن وزن تقریبی را محاسبه کرد.

تولیدکنندگان تیرآهن

در کشور ما تولیدکنندگان فراوانی مشغول ساخت و عرضۀ تیرآهن به بازار مصرف صنعت هستند. از میان آنها، ذوب آهن اصفهان معروف‌ترین واحد صنعتی تولیدکننده تیرآهن است. این مجموعه با ظرفیت 3.600.000 تن فولاد، انواع مقاطع فولادی را تولید می‌کند. قیمت روز آهن اصفهان در مشهد به تبعیت از قیمت این تیرآهن در کل کشور، یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده نرخ سایر محصولات در بازار آهن آلات است.

این مقاله یک رپورتاژ آگهی است و مسئولیت محتوای ارائه شده و یا خدمات معرفی شده بر عهده مجله خبری تحلیل سبز نمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top