کارت سوخت جایگاه‌ها؛ سد طلایی برای قاچاق بنزین

محمدجواد نوفرستی، کارشناس انرژی، در گفت‌وگو با مهر، به مسئله‌ی قاچاق گسترده‌ی بنزین در کشور و نقش کارت سوخت جایگاه‌ها در تسهیل این امر پرداخت. وی معتقد است که تا زمانی که کارت سوخت جایگاه‌ها وجود داشته باشد، امکان سوءاستفاده و قاچاق بنزین به راحتی فراهم خواهد بود.

نوفرستی با اشاره به اینکه آمار رسمی فروش بنزین در کشور به دلیل وجود قاچاق دقیق نیست، بر لزوم ایجاد یک سامانه‌ی نظارتی دقیق بر روی فرآیند تولید و توزیع بنزین تأکید کرد. وی معتقد است که با راه‌اندازی چنین سامانه‌ای می‌توان به طور دقیق میزان قاچاق بنزین را شناسایی و با آن مقابله کرد.

این کارشناس انرژی همچنین بر اهمیت حذف کارت سوخت جایگاه‌ها و الزامی شدن استفاده از کارت سوخت شخصی تأکید کرد. وی معتقد است که با این اقدام، شفافیت در مصرف بنزین افزایش یافته و امکان ردیابی هرگونه تخلف و قاچاق به مراتب آسان‌تر خواهد شد.

نوفرستی در پاسخ به این سوال که در صورتی که شهروندی بیش از سهمیه‌ی مورد نیاز خود به بنزین نیاز داشته باشد چه رویه‌ای باید در پیش گرفت، پیشنهاد داد که سقف سهمیه‌ی آزاد برای سفرهای طولانی مدت افزایش یابد. وی معتقد است که با این کار، نیازی به محدودیت‌های سخت‌گیرانه نخواهد بود و می‌توان به راحتی بین مصرف‌کنندگان واقعی و قاچاقچیان تمایز قائل شد.

در مجموع، نوفرستی بر این باور است که برای مقابله با قاچاق بنزین، باید به صورت ریشه‌ای به این مشکل پرداخت و با اصلاح سیستم توزیع سوخت و ایجاد شفافیت در این حوزه، امکان هرگونه سوءاستفاده را از بین برد. وی همچنین بر لزوم حذف کارت سوخت جایگاه‌ها و الزامی شدن استفاده از کارت سوخت شخصی تأکید کرد.

اخبار موثق و دقیق را در مجله خبری تحلیل سبز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top