کمبود فاکتور ۹ و رنج بیماران هموفیلی

بیماران هموفیلی در ایران با کمبود شدید فاکتور ۹ روبرو هستند و این کمبود به دلیل سیاست‌گذاری‌های نادرست در حوزه تولید و واردات این دارو ایجاد شده است.

احمد قویدل، مدیر اجرایی کانون هموفیلی ایران، با انتقاد از سیاست خودکفایی در تولید فاکتور ۹، این سیاست را عامل اصلی کمبود این دارو در کشور دانست. وی معتقد است که فرآیند تبدیل پلاسما به داروهای مورد نیاز کشور، به ویژه در شرایط تحریم، پیچیده و زمان‌بر بوده و منجر به وقفه در تأمین دارو برای بیماران شده است.

قویدل همچنین به این نکته اشاره کرد که صنعت پلاسما در ایران پاسخگوی کافی در خصوص میزان پلاسما جمع‌آوری شده، میزان تبدیل آن به دارو و همچنین میزان تأمین نیاز بیماران نبوده است. وی این وضعیت را ظلمی بزرگ در حق بیماران هموفیلی دانست که مجبورند به دلیل کمبود دارو، درد و رنج فراوانی را تحمل کنند.

کانون هموفیلی ایران خواستار شفاف‌سازی در خصوص میزان تولید و واردات فاکتور ۹، پاسخگویی صنعت پلاسما و همچنین واردات فوری این دارو برای رفع نیاز بیماران شده است.

در این میان، وزیر جدید بهداشت نیز بر اجرای توصیه‌های رهبری در خصوص تأمین داروی بیماران تأکید کرده است. انتظار می‌رود با توجه به این تعهد، مشکل کمبود فاکتور ۹ برای بیماران هموفیلی هر چه سریع‌تر حل شود.

اخبار موثق و دقیق را در مجله خبری تحلیل سبز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top