## کنکور پزشکی، سهمیهها و ناعدالتی آموزشی
علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در اظهارات اخیر خود به مشکلات سیستم کنکور و حضور سهمیهها در رشته پزشکی اشاره کرد. وی به تناقضات حاکم بر این سیستم و عدم عدالت در ورود به رشتههای پرمتقاضی اعتراض کرد.
منادی با طرح این پرسش که “چرا باید فردی با رتبه ۹۰ هزار در کنکور پزشکی پذیرفته شود؟”، به ضعف قوانین کنونی و تبعیض ایجاد شده در این زمینه اشاره کرد. وی همچنان به وجود سهمیه در موارد مانند انتخاب ۱۰۰ نفر نخست رشته پزشکی در تهران از میان دارندگان سهمیهها اعتراض کرده و این موضوع را نیازمند بازنگری و تغییر خواند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین به مشکلات سیستم امتحانات نهایی و نحوه تصحیح برگهها اشاره کرد. وی با مطرح کردن این نقطه که در گذشته بهترین معلمان برای تصحیح برگهها انتخاب میشدند، اما اکنون همه معلمان وظیفه تصحیح برگههای دانشآموزان خود را بر عهده دارند، به وجود مشکلات و تغییرات نمره در برخی موارد اشاره کرد.
منادی با تاکید بر ضرورت ایجاد عدالت آموزشی بیشتر در زمینه قبولی در دانشگاهها، به لحاظ شدن نمرات پایههای یازدهم و دوازدهم در کنکور ۱۴۰۴ و ضرورت طراحی سؤالات امتحانات نهایی متناسب با شرایط مناطق مختلف کشور اشاره کرد. وی با توجه به امکانات آموزشی پایینتر در مناطق محروم، نیاز به توجه به این موضوع در طراحی سؤالات نهایی را مهم خواند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به تلاش مجلس برای تعدیل سهمیهها در کنکور، امیدواری خود را برای حصول عدالت آموزشی و پذیرش افراد با استعداد واقعی در رشتههای پزشکی و سایر رشتههای پرطرفدار ابراز کرد.
با توجه به اعتراضات گسترده به سیستم کنکور و سهمیهها در سالهای اخیر، به نظر میرسد که اصلاحات در این زمینه در دستور کار مجلس و مسئولان آموزشی کشور قرار خواهد گرفت.