معاون سازمان فناوری اطلاعات با تشریح آخرین آمار مربوط به پیامرسانهای بومی، از رشد قابل توجه تعداد کاربران و ترافیک مصرفی آنها خبر داد.
حامد منکرسی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آمار 101 میلیون و 600 هزار کاربر فعال ماهانه در پیامرسانهای روبیکا، ایتا، بله، سروش پلاس و آیگپ تا پایان اردیبهشت ماه، گفت: این پیامرسانها از سال گذشته تاکنون شاهد رشدی چشمگیر در تعداد کاربران و ترافیک مصرفی بودهاند.
روبیکا 3 برابر، ایتا 8 برابر و بله 5 برابر در تعداد کاربران فعال ماهانه رشد داشتهاند. پیک پهنای باند مصرفی روزانه روبیکا نیز 6 برابر و ایتا 12 برابر افزایش یافته است.
منکرسی در خصوص نحوه نظارت بر پیامرسانهای داخلی گفت: این پیامرسانها پس از ثبت نام در درگاه خدمات سازمان فناوری اطلاعات (ito.gov.ir) و ارزیابی فنی، امنیتی و کارکردی، مجوز دریافت میکنند.
وی با اشاره به اقدامات پیامرسانها برای افزایش جذابیت برای کاربران، از جمله توسعه قابلیتها و امکانات، ارائه خدمات دولتی و غیر دولتی، و ارائه سرویسهای ویژه در مناسبتهای خاص نام برد.
بر اساس بررسیها، در حال حاضر پیامرسانهای بله، روبیکا و ایتا از بیشترین استقبال کاربران برخوردارند.
در خصوص طرح اتصال متقابل پیامرسانهای بومی، منکرسی گفت: در حال حاضر، پنج پیامرسان ایتا، بله، گپ، سروش پلاس و آیگپ امکان تبادل پیام و فایل صوتی و تصویری با یکدیگر را دارند. بیش از 2.5 میلیون نفر از این طرح استفاده میکنند.
در فاز دوم این طرح، امکان ایجاد کانال و گروه مشترک میان پیامرسانها فراهم خواهد شد.
پیامرسانهای داخلی برای ارائه خدمات متنوعی مانند خدمات دولت الکترونیک، بانکی، مربوط به مسابقات ورزشی، ثبتنام ارز مسافرتی، رهگیری مرسولات پستی و … نیز اقدام کردهاند.
این گزارش نشاندهنده رشد و پیشرفت قابل توجه پیامرسانهای داخلی در ایران است. این پیامرسانها با ارائه امکانات و خدمات متنوع، در حال جذب کاربران بیشتری هستند.
امیدواریم با ادامه این روند، شاهد نوآوریها و خدمات بیشتر و بهتری از سوی پیامرسانهای داخلی باشیم.
اخبار موثق و دقیق را در مجله خبری تحلیل سبز مطالعه کنید.