صنعت خودروی کشور در آذرماه سال جاری با کاهش ۱۴ درصدی تولید مواجه شده است. این کاهش تولید که از ۹۱ هزار و ۶۰۵ دستگاه در آذر سال گذشته به ۷۸ هزار و ۸۰۴ دستگاه در آذر امسال رسیده است، نگرانیهایی را در خصوص وضعیت تولید خودرو در کشور ایجاد کرده است.
تحلیل دادهها نشان میدهد که کاهش تولید عمدتاً به دلیل کاهش تولید خودروهای پرتیراژ مانند پژو پارس بوده است. همچنین، وجود مشکلاتی مانند زیان انباشته خودروسازان، کمبود نقدینگی، بدهی به قطعهسازان و پیچیدگیهای ناشی از تغییر نرخ ارز، از جمله عوامل موثر بر کاهش تولید شناخته میشوند.
کاهش تولید خودرو در حالی رخ میدهد که تقاضا برای خودرو در بازار همچنان بالا است و این موضوع منجر به افزایش قیمت خودرو و نارضایتی مصرفکنندگان شده است. از سوی دیگر، کاهش تولید خودرو میتواند بر سایر صنایع مرتبط مانند صنعت قطعهسازی و حملونقل نیز تأثیر منفی بگذارد.
برای بهبود وضعیت تولید خودرو در کشور، نیاز به اتخاذ تدابیر جدی از سوی دولت و خودروسازان است. این تدابیر میتواند شامل افزایش سرمایه خودروسازان، کاهش بدهیهای آنها، تسهیل دسترسی به ارز برای واردات قطعات، بهبود مدیریت زنجیره تأمین و رفع موانع تولید باشد.
همچنین، حمایت از تولید داخل و کاهش وابستگی به واردات قطعات، میتواند به بهبود خودکفایی صنعت خودرو و کاهش هزینههای تولید کمک کند. علاوه بر این، شفافسازی در زمینه قیمتگذاری خودرو و جلوگیری از افزایش بیرویه قیمتها، میتواند به افزایش اعتماد مصرفکنندگان و بهبود وضعیت بازار خودرو کمک کند.
در مجموع، کاهش تولید خودرو در ایران یک زنگ خطر جدی برای این صنعت به شمار میرود. برای جلوگیری از تشدید این مشکل و بهبود وضعیت تولید، نیاز به اتخاذ تدابیر جدی و همه جانبه از سوی دولت، خودروسازان و سایر ذینفعان است.