تبلیغات گمراه‌کننده پلتفرم‌ها درباره ترافیک تمام بهای رایگان تخلف است

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌و‌کار ساترا هشداری را درباره تبلیغات گمراه‌کننده از سوی پلتفرم‌ها درباره ترافیک تمام بهای رایگان داد.

استفاده از تبلیغات گمراه‌کننده: تخلف و ممنوعیت

محمدحسن خلعتبری، معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌و‌کار ساترا، به تخلفات پلتفرم‌ها در ارتباط با اعلام تبلیغات گمراه‌کننده اشاره کرد. وی بیان کرد که برخی پلتفرم‌ها از تبلیغات گمراه‌کننده برای جلب کاربران خود استفاده می‌کنند، اظهار کرد: “گاهی پلتفرم‌ها از تبلیغات گمراه‌کننده استفاده می‌کنند و کاربران را به اشتباه به باور میاندازند که محتوا را رایگان مشاهده می‌کنند.”

آزمون و تست ترافیک رایگان

خلعتبری توضیح داد که ساترا ابزارهایی را در اختیار دارد که تست می‌کند آیا تماشای محتوا برای کاربران به صورت ترافیکی رایگان است یا خیر. این تست‌ها نشان می‌دهند که هزینه ترافیک اینترنت برای کاربران محاسبه می‌شود و ترافیک تمام بها نیست.

قوانین و ممنوعیت تبلیغات گمراه‌کننده

با اشاره به دستورالعمل ۹۶ بندی تبلیغات تجاری، خلعتبری بیان کرد که تبلیغات گمراه‌کننده از سوی پلتفرم‌ها ممنوع است و تخلف به حساب می‌آید.

ترافیک تمام بهای رایگان: قانون و واقعیت

به گفته وی، بر اساس قوانین کشور، ترافیک تمام بها ممنوع است، اما این قانون به درستی اجرا نمی‌شود. او اظهار کرد: “بنده سایت داخلی دارم و باید ترافیک اینترنت برای کاربران نیم بها باشد. اما مشاهده می‌شود که این ترافیک برای کاربران تمام بها حساب می‌شود. کاربر هم هزینه حق اشتراک و تبلیغات را می‌دهد، هم پول ترافیک اینترنت از حسابش کسر می‌شود.”

برخورد با تخلفات پلتفرم‌ها

خلعتبری اظهار کرد که تا کنون با چند پلتفرم تخلف‌کار برخورد نشده است، اما در صورت تداوم تخلفات، موارد به شورای تخلفات معرفی خواهند شد.

ترافیک نیم بها برای سایت‌های داخلی

وی با تاکید بر اینکه ترافیک سایت‌های داخلی باید نیم بها محاسبه شود، گفت: “سایت‌هایی که سرورشان در داخل از کشور است، نباید ترافیک اینترنت‌شان تمام بها محسوب شود. حال بجای اینکه ترافیک اینترنت نیم بها حساب شود، در مواردی به صورت تمام بها از حجم اینترنت کاربران کسر می‌شود.”

پیگیری تخلفات توسط کاربران

خلعتبری به کاربران توصیه کرد که با مشاهده تخلفات به سامانه ساپرا، سامانه پایش مردمی ساترا مراجعه کنند و تخلفات را گزارش دهند. وی تأکید کرد که هرچه این گزارشات جدی‌تر باشد، پیگیری آن زودتر به سرانجام می‌رسد.

انتخاب مدل درآمدی بر اساس مصرف کاربران

در پاسخ به سوالات مختلف درباره انتخاب مدل درآمدی بر اساس مصرف کاربران، خلعتبری تأکید کرد که کاربران باید متناسب با مصرف خود دست به انتخاب بزنند. او افزود: “ممکن است یک نفر فروش تکی یا موردی را انتخاب کند و بعضی‌ها اشتراک ماهانه را انتخاب کنند.”

افزایش حق اشتراک و ترافیک: چالش‌ها و روندها

به سوالات درباره افزایش قیمت حق اشتراک پلتفرم‌ها و ترافیک، وی گفت: “مواردی بوده که کمتر از یکسال مبلغ حق اشتراک‌ها افزایش یافته، گاهی هم بعد از یکسال حق اشتراک‌ها روند افزایشی به خود گرفته است. الان رویه ثابتی برای زمان‌بندی افزایش حق اشتراک‌ها وجود ندارد.”

در ختام، وی تأکید کرد که اطلاع‌رسانی به کاربران و آگاهی از حقوق و وظایف آنها از اهمیت بالایی برخوردار است و ساترا در جهت حفظ حقوق کاربران پیگیر است.

با احترام ، مجله خبری تحلیل سبز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *