جزئیات عرضه اینترنتی دارو


پس از بحث‌ها و جدل‌های فراوان، سرانجام وزیر بهداشت آیین نامه جدیدی را برای توزیع دارو از طریق پلتفرم‌های اینترنتی ابلاغ کرد. این آیین نامه وظایف مشخصی را برای پلتفرم‌هایی که در نقش پیک دارو عمل می‌کنند تعریف می‌کند و قوانین و مقرراتی را برای تضمین امنیت و سلامت فرآیند توزیع دارو تعیین می‌نماید.

ویژگی‌های کلیدی آیین نامه توزیع دارو

بر اساس اطلاعات منتشر شده، این آیین نامه امکان ارتباط صوتی و تصویری با مسئول فنی داروخانه را فراهم می‌آورد و به بیماران اجازه می‌دهد تا نزدیک‌ترین داروخانه به محل اقامت خود را انتخاب کنند. بیماران می‌توانند بدون مراجعه حضوری، تنها با وارد کردن کد رهگیری، داروی مورد نیاز خود را دریافت دارند.

تأکید بر امنیت و دقت در توزیع دارو

از جمله تدابیر امنیتی اتخاذ شده، انتقال دارو در بسته‌بندی‌های پلمپ و تحویل آن‌ها در زمان مقرر به دست بیمار است. همچنین، آیین نامه تاکید دارد که فروش اینترنتی دارو مطرح نیست و تنها حمل دارو از داروخانه به دست بیمار از طریق پلتفرم‌های تایید شده انجام می‌شود.

محدودیت‌ها و ضوابط در توزیع دارو

آیین نامه به صراحت بیان می‌کند که هر گونه خرید، فروش و انبارش دارو توسط سکوهای اینترنتی غیرمجاز و غیرقانونی است. همچنین، داروهای خاص، سهمیه‌ای، تحت کنترل و دارای شرایط خاص حمل، نباید توسط این پلتفرم‌ها عرضه شوند.

نقش آموزش و نظارت

سازمان غذا و دارو مسئولیت برگزاری دوره‌های آموزشی برای پلتفرم‌ها و نظارت بر رعایت ضوابط فنی و اجرایی را بر عهده دارد. این سازمان همچنین به عنوان مرجع پیگیری شکایات در این زمینه فعالیت خواهد کرد.

چشم‌انداز آینده و انتظارات

این آیین نامه به مدت ۶ ماه به صورت آزمایشی در یک استان اجرا شده و پس از ارزیابی‌ها، به صورت سراسری اجرایی خواهد شد. این اقدام انتظار می‌رود که دسترسی به دارو را برای بیماران آسان‌تر کند و در عین حال، اطمینان از رعایت استانداردهای بهداشتی و امنیتی را بهبود بخشد.

اخبار موثق و دقیق را در مجله خبری تحلیل سبز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *