سیارک ۲۰۲۴ BX۱ با رکورد سرعت چرخش خود، دانشمندان را شگفت‌زده کرد

یک سیارک که در ژانویه ۲۰۲۴ از اتمسفر زمین عبور کرد، رکورد سرعت چرخش اشیاء نزدیک به زمین را شکست.

به گزارش خبرنگار مهر، طبق تحقیقی که اخیراً منتشر شده، سیارک ۲۰۲۴ BX۱ در زمان عبور از اتمسفر زمین در ژانویه گذشته، با سرعت خیره‌کننده ۵۰ هزار کیلومتر بر ساعت می‌چرخید. این سرعت، سریع‌ترین چرخشی است که تاکنون در یک سیارک رصد شده است.

این سیارک که قطری بین ۴ تا ۸ متر دارد، در نخستین ساعات ۲۱ ژانویه ۲۰۲۴ بر فراز برلین درخشید و توسط تلسکوپ‌های زمینی رصد شد. نکته قابل توجه این است که دانشمندان 3 ساعت قبل از ورود این سیارک به اتمسفر، آن را ردیابی کرده بودند. این موضوع در مورد سیارک‌های کوچک که در مسیر برخورد با زمین قرار دارند، نادر است.

سرعت فوق‌العاده تنها ویژگی منحصر به فرد ۲۰۲۴ BX۱ نیست. محققان می‌گویند این سیارک هر ۲.۶ ثانیه یک بار به دور خود می‌چرخد که این نیز سریع‌ترین چرخش رصد شده در یک سیارک است. پیش از این، رکورد سریع‌ترین چرخش متعلق به سیارک ۲۰۲۰ HS۷ با چرخش هر ۲.۹۹ ثانیه بود.

چرخش سیارک‌ها به دلایل مختلفی از جمله برخورد با سایر اجرام در فضا ایجاد می‌شود. سیارک‌های کوچک به دلیل جرم کمتر، در مقایسه با سیارک‌های بزرگتر، سریع‌تر می‌چرخند.

به گفته ماکسیم دیووگل، فیزیکدان دانشگاه سنترال فلوریدا و نویسنده ارشد این مقاله، سیارک‌های کوچک به دلیل قدرت داخلی زیاد، می‌توانند با سرعت بیشتری بچرخند.

دیووگل و همکارانش برای بررسی سرعت چرخش سه سیارک، از جمله ۲۰۲۴ BX۱، از تصاویری که در زمان نزدیک شدن آنها به زمین ثبت شده بود، استفاده کردند. دو سیارک دیگر مورد بررسی در این تحقیق، ۲۰۱۳ CX۱ و ۲۰۲۴ EF بودند که به ترتیب در فوریه ۲۰۲۳ و مارس ۲۰۲۴ از نزدیکی زمین عبور کرده بودند.

کشف سیارک ۲۰۲۴ BX۱ و سرعت شگفت‌انگیز چرخش آن، اطلاعات جدیدی را در مورد نحوه تشکیل و تکامل سیارک‌ها به دانشمندان ارائه می‌دهد.

اخبار موثق و دقیق را در مجله خبری تحلیل سبز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *