میزان فرونشست زمین در حاشیه تهران به ۲۴ سانتی‌متر رسید


موضوع فرونشست زمین در حاشیه تهران به یکی از چالش‌های جدی برای ساختار زیرساختی و محیطی منطقه تبدیل شده است. مرکز زلزله‌نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آخرین گزارش‌ها را در خصوص وضعیت فرونشست زمین در جنوب شرقی ورامین، واقع در استان تهران، منتشر کرده است. این گزارش نشان‌دهنده رسیدن میزان فرونشست به ۲۴ سانتی‌متر در طی یک سال گذشته است.

وضعیت حاد فرونشست زمین در منطقه ورامین

بر اساس گفته‌های بیت‌الهی، مدیر بخش زلزله‌نگاری این مرکز، وضعیت فرونشست در مناطق جنوب شرقی روستاهای قلعه بلند و حسن آباد ورامین-پیشوای، نشان از فیشرها و خطوط فرونشستی در هم تنیده دارد که مجرایی برای نفوذ آب‌های سطحی به زیرزمین و تشکیل تونل‌های زیرسطحی در امتداد این شکاف‌ها ایجاد کرده‌اند.

آثار و پیامدهای فرونشست زمین

این تونل‌ها و فروریزش‌ها نه تنها به ساختارهای موجود زیرسطحی آسیب رسانده، بلکه به فرسایش تونلی و فروریزش‌های طویلی منجر شده‌اند. وضعیت فعلی این منطقه به عنوان یکی از نواحی کلاسیک فرونشست در جهان به شمار می‌رود و نیازمند توجه و اقدام فوری برای جلوگیری از خسارات بیشتر است.

نگرانی‌های موجود و ضرورت برنامه‌ریزی برای مقابله با فرونشست

تجمعی فرونشست در بازه زمانی ۱۰ ساله اخیر در این ناحیه به بیش از ۲ متر رسیده است، که نشان از وضعیت بحرانی و نیاز به اقدامات پیشگیرانه دارد. این اتفاق نیازمند توجه و همکاری دستگاه‌های مرتبط و استفاده از راهکارهای نوین برای کاهش خطرات و جلوگیری از فروریزش‌های بیشتر است.

چشم‌انداز آینده و اقدامات مورد نیاز

برای مقابله با این چالش، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اجرای پروژه‌های مهندسی و زیرساختی هستیم که به حفاظت از مناطق در معرض فرونشست کمک کند. توجه به توسعه پایدار و کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی، از جمله اقداماتی است که می‌تواند در کاهش این پدیده موثر باشد.

مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با انتشار این گزارش، نسبت به ضرورت اقدام فوری و هماهنگ برای جلوگیری از پیشرفت فرونشست و کاهش خطرات آن هشدار داده است.

با احترام ، مجله خبری تحلیل سبز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *