جراحی کاشت الکترود در مغز دختر ۱۲ ساله انجام شد

برای اولین بار در تاریخ پزشکی ایران، جراحی کاشت الکترود در مغز کودکان (DBS) با هدف کنترل تشنج‌های مقاوم به درمان دارویی، با موفقیت انجام شده است. این اقدام نوآورانه تحت نظارت منصور پرورش، متخصص جراحی مغز و اعصاب و فوق تخصص استریوتاکسی و فانکشنال مغز، در مجتمع بیمارستانی حضرت رسول اکرم (ص) انجام پذیرفت.

روش جدید درمانی با کاشت الکترود در هسته‌های عمقی تالاموس

منصور پرورش بیان کرد: در این روش جدید درمانی، با کاشت الکترود در هسته‌های عمقی تالاموس، تشنج‌های مقاوم به درمان دارویی، با برنامه‌ریزی‌های دقیق بر روی سیستم دی‌بی‌اس کنترل خواهند شد.

گامی مهم در بهبود کیفیت زندگی کودکان

پرورش ادامه داد: ابتدا با انجام CT و MRI از مغز و نقشه برداری دقیق از ساختمان‌های مغز، محل مورد نظر مشخص شده و سپس با استفاده از محاسبات نرم افزاری، مسیر عبور الکترود از مناطق بدون خطر تعیین شده و با دقت بالا در محل مورد نظر تعبیه و ثابت می‌شود.

سیستم DBS: کنترل تشنج با پالس‌های الکتریکی

وی اظهار کرد: الکترود مربوطه با استفاده از سیستم DBS به ژنراتور ظریف زیر پوست سینه متصل می‌شود. این ژنراتور با ارسال پالس‌های الکتریکی به عمق ساختمان‌های مغز، از حملات تشنج جلوگیری به عمل می‌آورد.

برنامه‌ریزی دقیق برای سیستم ژنراتور

پرورش توضیح داد: برنامه‌ریزی سیستم ژنراتور مولد پالس الکتریکی پس از ۲ هفته از سوی متخصصین نورولوژی و فوق تخصص اپی لپسی انجام خواهد شد. این گام مهم در بهبود کیفیت زندگی کودکان مبتلا به تشنج مقاوم به درمان، نشان‌دهنده پیشرفت‌های علمی در عرصه پزشکی ایران است.

با احترام ، مجله خبری تحلیل سبز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *