آخر هفته‌ای بارانی در ۲۴ استان


در این هفته، شاهد تغییرات قابل توجهی در شرایط جوی برخی از مناطق کشور خواهیم بود. سازمان هواشناسی کشور، با انتشار هشداری زرد رنگ، از وقوع بارش‌های رگباری، رعد و برق، وزش بادهای شدید و بارش برف در ارتفاعات خبر می‌دهد. این شرایط جوی در ۲۴ استان کشور پیش‌بینی شده و انتظار می‌رود که علاوه بر آن، برخی مناطق دیگر نیز شاهد گردوخاک و بارش تگرگ باشند.

بارش‌های پیش‌بینی شده و توصیه‌های مهم

بنابر اعلام سازمان هواشناسی، این بارش‌ها از عصر امروز و فردا پنج‌شنبه (۱۶ فروردین‌ماه) آغاز و تا اوایل هفته آینده ادامه خواهد داشت. مناطقی که بیشتر تحت تأثیر این شرایط جوی قرار دارند، شامل نیمه غربی کرمان، نیمه شمالی فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، کرمانشاه، ایلام، گیلان، مازندران، گلستان، قزوین، تهران، البرز و ارتفاعات سمنان هستند.

این شرایط جوی می‌تواند منجر به آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، وزش بادهای نسبتاً شدید، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی، آسیب به ساختارهای موقت، آسیب به نهال و محصولات کشاورزی شود. سازمان هواشناسی به شهروندان توصیه می‌کند که در سفرهای برون شهری احتیاط کنند، از توقف در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری ورزند، در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر دقت نمایند و نسبت به پاک‌سازی دهانه پل‌ها و لایروبی کانال‌ها اقدام کنند.

افزایش سرعت وزش باد و امواج دریای خزر

همچنین، سازمان هواشناسی در هشداری دیگر از افزایش سرعت وزش باد تا ۳۰ نات و بالا رفتن ارتفاع امواج دریای خزر به بیش از ۱.۵ متر خبر داده است. این شرایط برای مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گلستان، گیلان، مازندران و نواحی شرقی و مرکزی دریای خزر پیش‌بینی می‌شود. در نتیجه، خطر غرق شدن قایق‌های سبک و تفریحی، آسیب به تأسیسات دریایی و ساحلی، اختلال در فعالیت‌های بندری و فعالیت‌های دریایی وجود دارد. به شهروندان توصیه می‌شود از فعالیت‌های تفریحی دریایی و تردد با قایق‌های سبک در این شرایط خودداری کنند و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت اتخاذ شود.

نکات ایمنی و پیشگیری

در این شرایط، اهمیت دارد که شهروندان به توصیه‌های سازمان هواشناسی توجه کنند و اقدامات پیشگیرانه را برای حفاظت از جان و مال خود اتخاذ نمایند. پیش‌بینی‌های هواشناسی و هشدارها به منظور اطلاع‌رسانی و آمادگی در برابر شرایط نامطلوب جوی صادر می‌شوند و می‌توانند در کاهش خطرات احتمالی نقش مؤثری داشته باشند.

با احترام ، مجله خبری تحلیل سبز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *