آغاز مرمت آب انبار تاریخی روستای کریت، طبس

محمد عرب، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس، از آغاز عملیات مرمت آب انبار شماره ۲ روستای تاریخی و کهن کریت خبر داد. این بنا که به شماره ۱۵۱۲۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، یکی از معدود بناهای سالم به جا مانده از زلزله ۱۳۵۷ در این منطقه محسوب می‌شود.

به گفته عرب، در مرحله نخست این عملیات، آواربرداری، خاکبرداری و خواناسازی سازه‌های اطراف بنا، مرمت پاشیر و دیوارچینی بخشی از راهروی اصلی که کاملاً تخریب شده بود، به همراه بندکشی و تثبیت وضعیت فعلی بنا انجام خواهد شد. این مرحله از مرمت با اعتباری بالغ بر ۱,۵۰۰ میلیون ریال از محل منابع استانی تامین اعتبار می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی طبس افزود: برای مرمت کامل این بنا که شامل بازسازی کامل راهرو و پله‌ها، مرمت مخزن، دوخت و دوز ترک‌ها، بندکشی و سبک‌سازی اطراف بنا و… است، به اعتباری بالغ بر ۵,۰۰۰ میلیون ریال نیاز است. این اداره امیدوار است با تخصیص منابع استانی در سال جاری و پیگیری‌های لازم، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه تامین شود.

عرب با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در حفظ و احیای آثار تاریخی، از اهالی روستا خواست تا در مرمت این بنا و احیای بافت تاریخی روستای کریت همکاری کنند. وی معتقد است با مشارکت مردم و ایجاد امکانات اقامتی و پذیرایی، می‌توان از ظرفیت‌های گردشگری این روستا بهره‌برداری کرده و رونق اقتصادی را به منطقه بازگرداند.

آب انبار شماره دو کریت، بنایی تاریخی با معماری منحصر به فرد است. ورودی این بنا در جهت شمال قرار داشته و پلکانی با شیب تند به پاشیر ختم می‌شود. پاشیر در این آب انبار امسال مرمت خواهد شد. در جهت جنوب پاشیر، مخزن آب انبار با پلان مدور قرار گرفته که پوشش سقف آن به صورت گنبدی است. در چهار طرف گنبد، دریچه‌هایی برای تهویه و خنک شدن آب و همچنین تخلیه و نظافت مخزن پیش‌بینی شده است.

مصالح به کار رفته در این بنای تاریخی شامل آجر، سنگ، ملات ساروج و گچ است. با توجه به ارزش تاریخی و معماری این بنا، مرمت و احیای آن می‌تواند گامی مهم در جهت حفظ میراث فرهنگی کشور باشد.

اخبار موثق و دقیق را در مجله خبری تحلیل سبز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top