استاد احمد خان نورزایی، خواننده و دوتار نواز برجسته خراسان، درگذشت

احمد خان نورزایی، معروف به احمد خاصه، که از او به عنوان یکی از پیشگامان موسیقی نواحی خراسان یاد می‌شود، درگذشت.

غفور محمدزاده، خواننده و پژوهشگر موسیقی نواحی خراسان، با تایید این خبر به خبرنگار مهر گفت: “احمد خان نورزایی، اهل صالح آباد تربت جام، در روز یکشنبه 23 اردیبهشت ماه دار فانی را وداع گفت.”

مرحوم نورزایی که به لحن اصیل و صدای گیرای خود مشهور بود، از جمله معدود هنرمندان موسیقی نواحی خراسان بود که آثارش به صورت کاست منتشر شده است. با این حال، متاسفانه تنها دو کاست از این هنرمند برجسته در دسترس مخاطبان قرار دارد.

غفور محمدزاده در یادداشتی به مناسبت درگذشت استاد نورزایی، او را “عاشقی جگر سوخته” توصیف کرده و نوشته است: “داستان عشق احمد خان به خاصه زبان زد مردمان تربت جام و صالح آباد است. دوبیتی‌هایی که از دل سوخته او برخاسته و بر زبان و دوتارش جاری گشته، به نام چاربیتی‌های احمد خاصه شناخته می‌شود. شاید همین عشق نافرجام سبب شده تا تاثیر کلام احمد خان صد چندان شود.”

از استاد نورزایی به عنوان یکی از آخرین راویان موسیقی اصیل تربت جام یاد می‌شود. او که سال‌ها از دوتار فاصله گرفته بود، در سال‌های اخیر با تلاش‌های “عزیز تنها”، همشهری و دبیر جشنواره آوای ارادت، دوباره به موسیقی بازگشت و دوتاری برای او تهیه شد. با این حال، کهولت سن و مشکلات شنوایی، مجال فعالیت بیشتر را از این هنرمند پیشکسوت گرفت.

درگذشت استاد احمد خان نورزایی، ضایعه‌ای بزرگ برای موسیقی نواحی خراسان و ایران است. یاد و خاطره این هنرمند برجسته گرامی باد.

اخبار موثق و دقیق را در مجله خبری تحلیل سبز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *