افزایش ۱۹ درصدی بارندگی‌ها در سال آبی جاری؛ بهبود وضعیت منابع آبی کشور

براساس آخرین آمارها، میزان بارندگی‌های کشور در سال آبی جاری (از ابتدای مهر ماه ۱۴۰۲ تا پایان شهریور ماه) با رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته همراه بوده است. ارتفاع کل ریزش‌های جوی در سال جاری به ۲۵۲.۷ میلی‌متر رسیده که نسبت به میانگین بلندمدت ۲ درصد و نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

این افزایش بارندگی‌ها منجر به بهبود وضعیت منابع آبی کشور شده است. به طوری که حجم آب ذخیره شده در مخازن سدها در پایان سال آبی به ۲۴.۹ میلیارد متر مکعب رسیده که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش داشته است. همچنین، ورودی آب به سدها نیز با ۶ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۴۱.۹ میلیارد متر مکعب رسیده است.

با وجود این افزایش قابل توجه در میزان بارندگی و حجم آب ذخیره شده، گرمای بی‌سابقه امسال باعث افزایش خروجی آب از سدها شده است. به طوری که خروجی سدها در سال جاری ۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

به طور کلی، می‌توان گفت که افزایش بارندگی‌ها در سال آبی جاری، نویدبخش بهبود وضعیت منابع آبی کشور است. با این حال، همچنان نیاز به مدیریت صحیح منابع آبی و اجرای برنامه‌های بلندمدت برای مقابله با خشکسالی و کم آبی احساس می‌شود.

اخبار موثق و دقیق را در مجله خبری تحلیل سبز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *