تهیه نقشه حریم گسلی ۶ شهر ایران


در اقدامی برای افزایش امنیت شهری در برابر خطرات زلزله، تهیه نقشه حریم گسلی شهرهای مختلف ایران با جدیت در حال پیگیری است. این پروژه، که توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هدایت می‌شود، به مرحله حساسی از تکمیل نزدیک می‌شود.

پیشرفت قابل توجه در تهیه نقشه‌های حریم گسلی

علی بیت‌اللهی، رئیس بخش زلزله‌شناسی و خطرپذیری این مرکز، از تکمیل نقشه حریم گسلی شش شهر خبر داد و اظهار داشت که پروژه‌های مشابه برای دیگر شهرها نیز در دست اقدام است. تاکنون، نقشه‌های حریم گسلی شهرهای شیراز، بم، اردبیل، و سی‌سخت نه تنها تهیه بلکه مصوب و ابلاغ شده‌اند.

روند تهیه و تأیید نقشه‌ها

برای شهرهای ارومیه، لاهیجان، ساری، قائم‌شهر و گرگان نیز نقشه‌های مربوطه تهیه شده و در انتظار تصویب نهایی در شورای عالی شهرسازی و معماری قرار دارند. این فرآیند نشان دهنده تعهد دولت به تقویت زیرساخت‌های شهری در برابر زلزله است.

اهمیت حریم گسلی در کاهش خطرات زلزله

حریم گسلی به منطقه‌ای اطراف گسل‌های فعال اطلاق می‌شود که به منظور کاهش خطرات ناشی از زلزله، از ساخت و ساز در آن‌ها جلوگیری می‌شود. این اقدامات به طور مؤثری می‌توانند به حفظ جان و اموال شهروندان کمک کنند و به همین دلیل، تهیه دقیق این نقشه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

برنامه‌های آتی و ادامه تهیه نقشه‌ها

به گفته بیت‌اللهی، تهیه نقشه حریم گسلی برای ۲۴ شهر دیگر نیز در دست انجام است که به‌طور متوسط پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی دارند. این پروژه‌ها به صورت هم‌زمان توسط اکیپ‌های مختلف کار تهیه و تدقیق در حال انجام است. برداشت‌های میدانی مربوطه نیز در حال انجام بوده و برنامه‌ریزی شده است تا پایان امسال، تمامی نقشه‌های حریم گسلی تهیه و با تصویب در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ابلاغ شوند.

نتیجه‌گیری

تهیه و تصویب نقشه‌های حریم گسلی بخشی اساسی از تلاش‌ها برای تأمین امنیت شهری است و نقش مهمی در کاهش خطرات ناشی از زلزله‌های احتمالی دارد. این اقدامات نه تنها به حفظ جان شهروندان کمک می‌کنند بلکه زمینه‌ساز توسعه پایدار شهری نیز می‌شوند.

اخبار موثق و دقیق را در مجله خبری تحلیل سبز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *