جهش 4 برابری شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه نفت در دو سال گذشته

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور از رشد 4 برابری شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه نفت در دو سال گذشته خبر داد و گفت: امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم شاهد رشدی 8 برابری در این زمینه باشیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در مراسم انعقاد چهار موافقت‌نامه در زمینه بومی‌سازی تجهیزات و فناوری‌های گلوگاهی صنعت نفت و 11 قرارداد تولید اول بین شرکت ملی نفت، معاونت علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان، با اشاره به حمایت‌های صورت گرفته از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌های اخیر، اظهار داشت: از سال 89 که قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تصویب شد، شاهد شکل‌گیری جریانی در حمایت از این شرکت‌ها بوده‌ایم و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری وظیفه حمایت و تنظیم‌گری از این شرکت‌ها را بر عهده داشته است.

وی با بیان اینکه ایجاد بازار واقعی و پایدار برای شرکت‌های دانش‌بنیان از مهم‌ترین بحث‌های دوره چهارم معاونت علمی بوده است، افزود: صنعت نفت ایران به عنوان بزرگترین سرمایه کشور، فرصتی بی‌نظیر برای دانش‌محور شدن اقتصاد ایران را فراهم می‌کند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور با اشاره به موافقت‌نامه‌ای که در سال 1401 بین معاونت علمی و وزارت نفت منعقد شد، گفت: این موافقت‌نامه به ارزش تقریبی دو میلیارد دلار برای یک دوره پنج ساله تنظیم شده بود و امروز شاهد تحقق بیش از 60 درصد از آن هستیم.

دهقانی همچنین از انعقاد 11 قرارداد جدید در حوزه‌هایی با فناوری بالا به ارزش تقریبی 60 میلیون دلار با وزارت نفت خبر داد و تصریح کرد: با توجه به اینکه وزارت نفت رتبه اول بکارگیری علم و فناوری در کشور را دارد، موافقت‌نامه‌های جدید شامل بحث‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در صنایع پالایشی، انرژی‌های تجدیدپذیر و زنجیره‌های مرتبط، شکست هیدرولیکی، کار بر روی پروژه‌های بزرگ بومی‌سازی لوله مغزی سیار و لوله‌های CRA است.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیانی که با آنها قرارداد بسته شده است زیر 10 سال سابقه فعالیت دارند، گفت: هدف از این کار، دادن فضای فعالیت به شرکت‌های جدید است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور با بیان اینکه هیچ اصرار بدون منطقی برای تولید تمام اقلام در داخل کشور وجود ندارد، افزود: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها در حال همکاری با مجموعه‌های خارجی هستند زیرا تبادل تجربه بسیار ارزشمند است.

دهقانی از شرکت‌های دانش‌بنیان خواست که تنها به موضوعات خواسته شده متمرکز نشوند و از نیاز کشور در خصوص موضوعات و فرصت‌های دیگری نیز خبر داد.

وی در پایان با اشاره به رشد 4 برابری شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه نفت در دو سال گذشته، ابراز امیدواری کرد تا پایان دولت سیزدهم شاهد رشدی 8 برابری در این زمینه باشیم.

این خبر نشان‌دهنده توجه دولت به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از شرکت‌های فعال در این حوزه است.

امیدواریم با ادامه این روند، شاهد نوآوری‌ها و پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه‌های مختلف، به خصوص صنعت نفت باشیم.

اخبار موثق و دقیق را در مجله خبری تحلیل سبز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *