روز ماما؛ فرصتی برای قدردانی از زحمات ماماها و ارتقای جایگاه آنها در نظام سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مراسم گرامیداشت روز جهانی ماما، با اشاره به سابقه صد ساله آموزش نوین مامایی در ایران، به چالش‌ها و آسیب‌های حرفه‌ای ماماها پرداخت و بر ضرورت ارتقای جایگاه تشکیلاتی، هویتی و حرفه‌ای آنها در نظام سلامت کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علیرضا زالی در این مراسم با بیان اینکه بیش از ۹۰ هزار ماما در کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند، گفت: متاسفانه میزان بیکاری در خدمات سلامت بین گروه مامایی بالا است.

وی با اشاره به حجم بالای آموزش دانشجویان مامایی در ایران نسبت به سایر کشورها، بر لزوم ارتقای جایگاه و待遇 این قشر زحمتکش تاکید کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تصویب قانون جوانی جمعیت را روزنه امیدی برای حل مشکلات جامعه مامایی دانست و گفت: مفاد 46، 49 و 50 این قانون بخشی از مطالبات گروه مامایی را حل می‌کند و می‌تواند به ارتقای جایگاه و تعالی این رشته کمک کند.

دکتر زالی با اشاره به وظایف گسترده ماماها، از جمله مراقبت‌های حین زایمان، مشاوره در دوران بلوغ دختران جوان، ترویج ازدواج موفق و فرزندآوری، آموزش به زنان بعد از دوران پساقاعدگی، غربالگری سرطان رحم و پستان و سایر سرطان‌های شایع زنان، گفت: این خدمات باید به طور عادلانه تعرفه‌گذاری شود.

وی در خصوص اهمیت ترویج زایمان طبیعی توسط ماماها، گفت: لازم است عادی‌انگاری تحمل درد در زایمان طبیعی از بین برود و روش‌های متعددی که برای زایمان طبیعی بدون درد وجود دارد، به مادران باردار معرفی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از کاهش 2.7 درصدی سزارین نخست‌زا و افزایش 3.2 درصدی زایمان طبیعی در سال گذشته خبر داد و گفت: برای اولین بار 6.9 درصد زایمان‌های طبیعی به صورت زایمان کم درد، 4 درصد به صورت زایمان بدون درد و 12 درصد با روش‌های دیگر مثل ماساژتراپی و تحریک الکتریکی انجام شده است.

دکتر زالی در پایان، پیشنهاد ارائه بسته راه‌حلی از سوی کنسرسیوم سه جانبه مشترک با حضور نمایندگانی از حوزه بهداشت، درمان و آموزش مامایی را ارائه داد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آمادگی کامل برای پیگیری این موضوع و همچنین تبدیل وضعیت ماماها در بخش بهداشت و درمان را دارد.

اخبار موثق و دقیق را در مجله خبری تحلیل سبز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *