صمصامی: نگران نوسانات دلار غیررسمی باوجود ‌مرکز رسمی مبادله ارز نباشید‌

حسین صمصامی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی، نسبت به وضعیت بازار ارز و نوسانات آن اظهار نظر کرده است. به گزارش خبرگزاری فارس، وی تأکید دارد که با وجود مرکز رسمی مبادله ارز و سیاست‌های دولت، نگرانی از نوسانات بازار غیررسمی وجود ندارد.

تأثیر مرکز مبادله ارز بر ثبات بازار

صمصامی با بیان اینکه اکنون اغلب تقاضاهای ارز و طلا از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران پوشش داده می‌شوند، نیازی به بازار غیررسمی را رد کرده است. وی همچنین قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را مطرح کرده و گفته است که خرید و فروش ارز باید از طریق صرافی‌های مجاز انجام شود.

نقش دولت در پایداری بازار

او با اشاره به اینکه دولت ارز ۲۸۵۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی پرداخت می‌کند، از این بابت ابراز آرامش کرده است. صمصامی تأکید دارد که این اقدام دولت نوسانات احتمالی در بازار غیررسمی را کنترل می‌کند.

تحلیل نوسانات فصلی و تأثیر آن بر قدرت خرید

این استاد دانشگاه به نوسانات ارزی در فصول گذشته اشاره کرده و گفته است که با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی، این نوسانات کنترل‌شدنی است. وی معتقد است که سیاست‌های بانک مرکزی باید به گونه‌ای باشد که بازار غیررسمی به عنوان بازار قاچاق شناخته شود.

پیشنهادات برای بهبود بازار ارز

صمصامی در ادامه پیشنهاد کرده است که بانک مرکزی باید سیاست تثبیت نرخ ارز را اجرا کند و به سمت ارز تک نرخی حرکت کند. همچنین او توصیه کرده که سیاست‌های بازگشت نرخ ارز حاصل از صادرات به درستی اجرا شود تا بنگاه‌های تولیدی ارز خود را به کشور بازگردانند.

نتیجه‌گیری

با توجه به اظهارات دکتر حسین صمصامی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی، به نظر می‌رسد که سیاست‌های کنونی دولت و بانک مرکزی در حال موفقیت در کنترل بازار ارز و جلوگیری از نوسانات غیرمنطقی هستند. این اقدامات نه تنها باعث ثبات اقتصادی می‌شوند بلکه به بهبود قدرت خرید مردم نیز کمک می‌کنند.

با احترام ، مجله تحلیلی خبری تحلیل سبز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *