فطریه سال ۱۴۰۳ چقدر است؟


همزمان با نزدیکی عید سعید فطر و به پایان رسیدن ماه مبارک رمضان، دفاتر مراجع عظام تقلید مبالغ زکات فطریه و کفاره روزه سال ۱۴۰۳ را اعلام داشتند. پرداخت زکات فطره، یکی از واجباتی است که بر مسلمانانی که شرایط خاصی را دارند، واجب می‌شود.

پرداخت فطریه، یک وظیفه شرعی

زکات فطره ویژه کسانی است که در شب عید فطر، مکلف، غیر فقیر و مستقل از دیگران باشند. این واجب شرعی با هدف کمک به نیازمندان و پاکسازی روزه‌داران از احتمال خطا و لغزش در ماه رمضان اعمال می‌شود.

اعلام مبالغ فطریه از سوی دفاتر مراجع

در آستانه عید سعید فطر، دفاتر مراجع عظام تقلید از جمله آیت‌الله سیستانی، آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله صانعی، آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله نوری همدانی، مبالغ مختلفی برای فطریه و کفاره اعلام کردند که بر اساس قوت غالب و شرایط اقتصادی کنونی تعیین شده است.

مبلغ فطریه و کفاره توسط دفاتر مراجع

  • آیت‌الله سیستانی: فطریه بدل از آرد ۷۰ هزار تومان، برنج ایرانی ۱۸۰ هزار تومان و برنج غیر ایرانی ۱۲۰ هزار تومان.
  • آیت‌الله خامنه‌ای: فطریه قیمت گندم برای هر نفر ۶۵ هزار تومان و قیمت برنج برای هر نفر ۱۸۰ هزار تومان.
  • آیت‌الله جوادی آملی: مبلغ فطریه براساس قوت غالب منطقه.
  • آیت‌الله صانعی: فطریه برای هر نفر به قیمت گندم ۶۵ هزار تومان و برنج ایرانی ۲۵۰ هزار تومان.
  • آیت‌الله مکارم شیرازی: فطریه بر اساس قوت غالب گندم، ۶۵ هزار تومان و برنج، ۱۸۰ هزار تومان.
  • آیت‌الله نوری همدانی: فطریه بر اساس گندم ۶۵ هزار تومان و برنج ۱۸۰ هزار تومان.

کفاره روزه

کفاره روزه به دو دسته عمد و غیرعمد تقسیم می‌شود که مبالغ آن بر اساس نوع و شرایط خاصی تعیین می‌شود. این وجوهات شرعی با هدف کمک به نیازمندان و تطهیر روزه‌داران پرداخت می‌شوند.

نقش فطریه و کفاره در کمک به نیازمندان

پرداخت فطریه و کفاره یکی از راه‌های موثر در کمک به نیازمندان و ایجاد توازن اجتماعی در جامعه است. این اعمال شرعی نه تنها به تقویت روحیه همدلی و کمک‌رسانی در جامعه کمک می‌کند، بلکه فرصتی برای تطهیر نفس و کسب ثواب در ایام پایانی ماه مبارک رمضان محسوب می‌شود.

در این روزهای پایانی ماه رمضان و آماده‌شدن برای استقبال از عید سعید فطر، مسلمانان با پرداخت زکات فطره و کفاره، بار دیگر تعهد خود به اصول اسلامی و کمک به همنوعان نیازمند خود را نشان می‌دهند.

با احترام ، مجله خبری تحلیل سبز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *