مهم‌ترین علامت کنسروهای فاسد: تورم قوطی

معاون اداره کل فراورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو گفت: مهم‌ترین علامت ظاهری در مورد فساد کنسروها، تورم قوطی آنها است. بنابراین توجه به شکل ظاهری قوطی باید در اولویت باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، هاله سمیعی با اشاره به انواع تغییر شکل‌هایی که ممکن است در قوطی کنسرو رخ دهد، اظهار کرد: تورم قوطی می‌تواند به صورت‌های مختلفی مانند متورم شدن یک طرف و فشرده شدن طرف دیگر، برجسته شدن قوطی در اثر ضربه و یا متورم شدن هر دو طرف قوطی بدون ضربه ظاهر شود.

وی افزود: در صورتی که یک طرف قوطی کنسرو برآمده شده باشد و با سوراخ کردن آن، مقدار زیادی گاز خارج شود، این امر نشان‌دهنده فاسد بودن محتوی قوطی است. توجه داشته باشید که هنگام باز کردن قوطی‌های سالم، مقدار کمی هوا به داخل آنها کشیده می‌شود که نباید آن را با خروج گاز اشتباه کرد.

سمیعی با بیان اینکه تورم قوطی کنسرو می‌تواند ناشی از تولید گاز هیدروژن در اثر واکنش بین ماده غذایی و فلز قوطی (خوردگی قوطی) یا تولید گاز کربن دی اکسید در اثر رشد میکروب‌ها در داخل قوطی باشد، گفت: این اتفاق بیشتر در مورد کنسروهایی رخ می‌دهد که بیش از یک سال از تاریخ تولید آنها گذشته باشد.

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت جوشاندن کنسروها قبل از مصرف، خاطرنشان کرد: برای از بین بردن سم خطرناک بوتولیسم که ممکن است در مواد غذایی کنسرو شده مانند لوبیا، ذرت و … وجود داشته باشد، باید قوطی‌های کنسرو را به مدت حداقل 20 دقیقه در آب جوش بجوشانید.

سمیعی در پایان از مردم خواست که از مصرف کنسروهایی که دچار فرورفتگی، برآمدگی، تغییر شکل ظاهری یا هرگونه علامت مشکوک به آلودگی هستند، خودداری کنند.

این خبر به خوبی نشان می‌دهد که توجه به ظاهر قوطی کنسرو می‌تواند نقش مهمی در تشخیص سلامت یا فاسد بودن آن داشته باشد.

لذا توصیه می‌شود که قبل از مصرف هر نوع کنسرو، به دقت به شکل ظاهری قوطی آن توجه کنید و در صورت مشاهده هرگونه علامت مشکوک، از مصرف آن خودداری کنید.

همچنین به یاد داشته باشید که جوشاندن کنسرو قبل از مصرف، می‌تواند به از بین بردن سم بوتولیسم و جلوگیری از مسمومیت کمک کند.

اخبار موثق و دقیق را در مجله خبری تحلیل سبز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *