پرشدگی ۸۱ درصدی سدهای خوزستان با بارش های اخیر

در پی بارش‌های شدید فروردین‌ماه، سدهای استان خوزستان به میزان قابل توجهی آبگیری شده‌اند. فراز رابعی، رییس حوضه آبریز کارون بزرگ شرکت مدیریت منابع آب ایران، با ارائه توضیحاتی درباره چگونگی مدیریت سیلاب‌های اخیر، از اقدامات ویژه برای مدیریت این وضعیت خبر داد.

تلاش‌های انجام شده برای جلوگیری از خسارات سیل

رابعی با بیان اینکه اقدامات لازم برای جلوگیری از هم‌افزایی پیک‌ها در پائین‌دست از قبل اندیشیده شده بود، تأکید کرد که به‌موقع در زمینه ایجاد ظرفیت کافی در سد دز اقدام شده است. این اقدامات شامل پیش‌بینی و جلسات ستاد مدیریت سیل و اقدامات عملیاتی برای مدیریت آب‌های سیلابی بوده است.

افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی سد دز

با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته، پیش از شروع بارندگی‌ها، حدود ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه از سد دز رهاسازی شد تا ظرفیت ۲۰ میلیون مترمکعبی در مخزن ایجاد گردد. این اقدام به کاهش فشار آب و مدیریت بهتر سیلاب‌ها کمک کرد.

چالش‌ها و رهاسازی آب

پس از آغاز بارندگی‌ها، ورودی سد دز به بیش از ۲ هزار مترمکعب بر ثانیه رسید. با این حال، با پایش لحظه‌ای و پذیرش ریسک‌های محاسبه شده، رهاسازی آب از سد با دقت و مدیریت انجام شد تا خسارتی به پائین‌دست وارد نشود.

نتیجه و پیامدهای مدیریت مؤثر

به گفته رابعی، با پایان یافتن جریان ورودی و با کنترل سیلاب‌ها، سد دز در شرایط متعادل قرار گرفته و این نشان‌دهنده موفقیت استراتژی‌های پیشگیرانه و مدیریت بحران بوده است.

افزایش ذخایر سدها و امیدها برای آینده

در نهایت، طی بارندگی‌های اخیر، ۸۱ درصد از ذخایر سدهای خوزستان آبگیری شده و مجموع ذخیره سدهای استان به ۱۷۲۵۶ میلیون مترمکعب رسیده است. این افزایش ذخیره سازی نه تنها برای کنترل سیلاب بلکه برای تأمین آب در فصول گرم سال آینده نیز حائز اهمیت است.

این تلاش‌ها و مدیریت بهینه سیلاب‌ها در استان خوزستان، نمونه‌ای بارز از هماهنگی و هم‌افزایی در مدیریت منابع آبی در شرایط بحرانی است.

اخبار موثق و دقیق را در مجله خبری تحلیل سبز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *