شمال تا جنوب کشور درگیر پیامدهای تغییر اقلیم است

ایران، همانند بسیاری از کشورهای جهان، اکنون با چالش‌های بزرگی در پی تغییر اقلیم مواجه است. این تغییرات اقلیمی از شمال با کاهش سطح آب دریای خزر تا جنوب کشور با خشکسالی، سیل و طوفان‌های گرد و غبار قابل مشاهده است.

به گفته معاون توسعه پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی کشور، پیامدهای تغییر اقلیم در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و سلامت جامعه در ایران و جهان نمود بیشتری داشته است.

پیامدهای تغییر اقلیم: مهاجرت و گسترش حاشیه‌نشینی

یکی از مهم‌ترین پیامدهای تغییر اقلیم، افزایش مهاجرت و گسترش حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ است. کاهش دسترسی به آب سالم و آلودگی هوا نیز از دیگر تبعات این پدیده در کشورهای درحال توسعه به شمار می‌روند.

علل اصلی تغییر اقلیم و گرمایش جهانی

معاون توسعه پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی بر این نکته تأکید کرده است که فعالیت‌های انسانی، به‌ویژه مصرف سوخت‌های فسیلی، متهم ردیف اول در بروز تغییرات گسترده‌ای در سیستم‌های جوی و افزایش دما هستند.

نقش سازمان هواشناسی کشور و برگزاری کنفرانس‌های تغییر اقلیم

سازمان هواشناسی کشور، در همکاری با سازمان‌ها و نهادهای ملی و بین‌المللی، نقش موثری در حوزه تغییر اقلیم ایفا کرده است. از جمله این فعالیت‌ها، برگزاری کنفرانس‌های دوره‌ای بین‌المللی تغییر اقلیم است که هدف آن ارائه ایده‌های خلاقانه و نتایج ارزشمند پژوهش‌ها در این زمینه است.

تأثیر پژوهش‌ها و ایده‌های خلاقانه در مدیریت تغییر اقلیم

در این کنفرانس‌ها، محققان و پژوهشگران داخلی و خارجی آخرین یافته‌های خود در حوزه تغییر اقلیم و مدلسازی‌های جوی و اقلیمی را به اشتراک می‌گذارند. این ایده‌ها و پژوهش‌ها نقش مهمی در شناخت و آثار تغییر اقلیم، پیش‌بینی و پیش‌آگاهی تغییرات اقلیمی، معرفی فناوری‌های نوین در این زمینه و ظرفیت‌سازی برای سازگاری با تغییر اقلیم دارند.

با احترام ، مجله خبری تحلیل سبز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *