۱۱۰ میلیون مترمکعب آب سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شد

رئیس امور آب مهاباد از رهاسازی ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب سد این شهرستان برای کمک به احیای دریاچه ارومیه در سال آبی جاری خبر داد.

به گفته خالد رحمانی، این رهاسازی با حجم ۳۰ مترمکعب در ثانیه از سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه، تالاب‌های اقماری و سفره‌های زیرزمینی در حال انجام است.

او در ادامه افزود: علاوه بر این، ۸۰ میلیون مترمکعب آب نیز طبق برنامه تا شهریورماه برای مصارف کشاورزی رهاسازی خواهد شد.

رحمانی با اشاره به افزایش ورودی آب به سد مهاباد در سال جاری، گفت: هم اکنون ورودی آب به دریاچه ۲۰ مترمکعب در ثانیه است و حجم آب ذخیره شده پشت مخزن سد نیز به ۱۷۴ میلیون مترمکعب رسیده است.

رئیس امور آب مهاباد در مقایسه با سال گذشته، اظهار کرد: در همین ایام سال گذشته، حجم آب ذخیره شده در سد مهاباد ۱۵۳ میلیون مترمکعب بود و در مجموع ۱۰ میلیون مترمکعب آب برای احیای دریاچه ارومیه رهاسازی شده بود که امسال این مقدار افزایش چشمگیری داشته است.

او همچنین از افزایش بارش‌ها در ایستگاه هواشناسی تاج سد مهاباد خبر داد و گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۳۹۳ میلی‌متر بارندگی در این ایستگاه ثبت شده که حدود ۱۰۰ میلی‌متر از بارش‌های سال قبل بیشتر است.

رحمانی با اشاره به افزایش دبی ورودی آب سد مهاباد در سال جاری، گفت: دبی ورودی آب در اول فروردین به ۸۶ مترمکعب در ثانیه، ۶ فروردین به ۶۷.۵ مترمکعب در ثانیه و ۹ فروردین به ۶۴ متر مکعب در ثانیه رسیده بود.

او در پایان یادآور شد: سد مهاباد با ظرفیت اسمی ۱۹۷ میلیون مترمکعب و ظرفیت مفید ۱۷۲ میلیون مترمکعب، علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

اخبار موثق و دقیق را در مجله خبری تحلیل سبز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *